Leren om al onze acties, die geen waarde toevoegen, te herkennen als ‘verspilling’ en om die proberen terug te dringen.

In dit project gaan we gedurende 18 maanden naar “lean denken en doen”. Deze ruim 80-jarige manier van organiseren, ontwikkeld bij Toyota, verspreidde zich over de hele wereld ook naar dienstverlening waaronder ziekenhuizen en zorg. Lean leert ons helemaal terug te gaan en te kijken vanuit de essentie: welke waarde bieden wij onze patiënten? En om alle acties die wij doen, die geen waarde toevoegen te herkennen als ‘verspilling’, om die proberen terug te dringen. Eigenlijk betekent dat dat je niets anders hoeft te doen dan een antenne ontwikkelen, om elke keer dat je een ‘verspilling’ ervaart daar iets mee te doen. Lean heeft daarvoor een arsenaal van trucjes. Telkens lijken zij te simpel voor woorden. Het is ook geweldig inspirerend om met Lean bezig te zijn. Want met Lean wordt iedereen betrokken om samen te kijken wanneer en hoe wij waarden toevoegen en hoe je dat kunt verbeteren. Dus leren wij zo samen ‘permanent te verbeteren’. Dat betekent heel veel meer dan op het eerste gezicht zo lijkt. Want het gaat om hele kleine zaken die je verbetert. Iedereen, elke dag. En zo ontwikkel je je kwaliteit samen en permanent naar steeds beter. Klassiek trok je hiervoor een expert uit de kast die een verbetering ging verzinnen. Maar dat was een eenmalige ingreep door een externe, waarvan de voorstellen lang niet door iedereen herkend en relevant gevonden werden. Dit is echt anders, en daarom ook zo leuk. Want elke dag weten dat je iets nóg beter kunt doen is enorm stimulerend. En merken dat al je collega’s daaraan samen met jou mee doen, geeft gedeelde verantwoordelijkheid. Dit gun je iedereen! En wij gaan er nooit meer mee stoppen!

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Bericht


Kanaleneiland GEZond